En tidning blir lätt en snackis. Många har åsikter om innehållet och inte minst om vem som ska vara med på bild. Några råd som stärker dig på vägen.
DIYtidning
1
Vem ska läsa din tidning?
Det är lättast om tidningen bara har en målgrupp - för innehållets och försäljningen av annonser. En tidning som har flera vitt skilda målgrupper kan må bra av att editeras. Men en tidning kan också vara ett kitt för att föra samman olika grupper. När du identifierat din målgrupp - lämna aldrig din läsare i sticket.
2
Vem är du?
Alla vitala organisationer har en själ. Det måste en tidning också ha. Försök att formulera själen och låt den synas i din tidning. Vårda själen som vore den din egen.
3
Det handlar om människor
Det är människor som utvecklar produkter, som använder dem och har åsikter om dem. De får leva med produkterna och besluten. Visa upp människorna som rör sig i ditt sammanhang.
Visst är det mycket att tänka på för en tidningsmakare. Och då har vi inte nämnt intervjuer, faktakontroll, korrekturläsning, tryckning, adressering eller distribution med ett ord - nåja, där kom det. Så det sista att fundera över är: Har jag tid att göra min egen tidning? Vad kostar det i egna resurser att låta en anställd pyssla ihop en tidning – ofta på bekostnad av ordinarie arbetsuppgifter?
.
Ja
6
Guida, samla
& servera
Hjälp läsaren att hitta sina sidor. Samla nyheter för sig och reportage för sig. Folk på nya jobb, födelsedagar, utnämningar och annat skvallerbetonat kan med fördel samlas ihop på samma sida. En sådan sida kan bli tidningens mest lästa. Det är kul att läsa om folk!
Lycka till!
5
Säg det med ett leende*
Låt människan visa sitt ansikte på dina bilder. Gå nära, sök färg och bannlys ryggar.* En bra bild förstärker budskapet.
4
Mix & spänst
En tidning måste vara spänstig. Det är blandningen av olika typer av material som gör den levande. En tidning ska erbjuda rätt mix av nyheter, kunskap och underhållning. Betänk att ingen läser allt. Dra dig inte för att finna överraskande vinklingar, men missa inte det självklara.
Kontakt När du vill ha en professionell tidning och kontroll på kostnaderna.
MezzoMedia kombinerar mångårig journalistisk erfarenhet med text & form, för att på ett effektivt sätt kommunicera. Vi arbetar nära uppdragsgivaren som ofta deltar i processen och på så viss pressar kostnaden.
MezzoMedia tar fram strategier och profiler, sorterar i underlag och förpackar material. Budskapet presenteras tillgängligt så att informationen når sin målgrupp.
MezzoMedia formger, strukturerar och tillverkar hemsidor. Vi uppdaterar kontinuerligt och vårdar sidornas aktualitet. Med hjälp av den senaste tekniken ser vi till att de är lättanvända och överskådliga.
© Copyright:: MezzoMedia AB
* ingen regel utan undantag: vissa baksidor är roligare än andra